באורט אבין לומדים היסטוריה לבגרות – לומדים קצת אחרת – למידה משמעותית – פרויקט היהלום
פרויקט יהלום הינו פרויקט ייחודי המשלב למידה דיגיטאלית והיבחנות בכלים מתוקשבים המתאימים ללמידת חקר של המאה ה-21.
שכבת י’ לומדת בפרויקט זה כאשר התכנית נפרסת על פני שנתיים, במהלכן עוסקים התלמידים בסוגיות מתכנית הלימודים: תקופת בית שני ועיצוב העם היהודי כ’עם הספר’, תופעת הלאומיות והתעוררות התנועה הלאומית יהודית – הציונות, מלחמת העולם השנייה והשואה וכמובן – המאבק על הקמת המדינה וסוגיות נבחרות מתולדות מדינת ישראל. הלימוד כולו נבנה כפתרון כתבי חידה, תוך שימת דגש על רכישת מיומנויות היסטוריות – מיון מקורות מידע )מידענות היסטורית), השוואת מקורות שונים, קריאה ביקורתית של מקורות היסטוריים, בניית טיעון מבוסס היסטורית, שאילת שאלות על טקסט היסטורי.
כל יחידת לימוד כוללת הקנייה – עבודה עצמית של התלמידים בכיתה (אל דאגה – המורים נמצאים שם כדי לסייע, כמובן). ולאחר מכן – דיון מעמיק בכיתה. הלימוד כולו נעשה בהובלה ובהנחיה שוטפת של המורים אשר נבחרו להשתתף בתכנית.
המורים הם שבוחרים את המטלות ואופיין, הם שעורכים את הדיונים בכיתה, הם שבוחרים את ההדגשים שיינתנו בתהליך הלמידה, והם שבודקים את המטלות הפתוחות – האישיות והקבוצתיות. כל יחידת לימוד מסתיימת במשימת בדיקת ידע – מבחן סגור, המשולב עם שאלות פתוחות או מטלה קבוצתית יצירתית. הציונים נאספים כולם לכלל ציון אחד שיהווה את ציון הבגרות.
מה נדרש מהתלמידים?
ראשית מחויבות מלאה לתהליך, התגייסות ועבודה עצמית כלומדים בוגרים ואחראים.
בנוסף, הגעה לשיעורים עם מחשבים טעונים ללא יוצא מן הכלל, כולל ביצוע מטלות שוטפות של הבית והכיתה.
ומה אומרים התלמידים – עד כה תלמידי השכבה מרוצים מהפרויקט, מהלמידה האחרת ומחוויית הגילוי של מחוזות חדשים ולמידת עומק היסטורית.
את הפרויקט מוביל צוות מורי ההיסטוריה – צוות מיומן ומנוסה אשר שותף מלא להצלחת הפרויקט ולהובלתו.
המורים מתנסים גם הם בהוראה אחרת ומשלבים את הידע הרב שלהם עם העולם החדש, הדיגיטאלי והמרתק.