תקנון בית ספר – תיכון אורט אבין
תקנון זה נקבע ע”י תלמידות ותלמידים, מורות ומורים ונציגות ונציגים מוועד ההורים
אפס סובלנות לאלימות
- ביה”ס רואה בחומרה התנהגות אלימה מכל סוג שהיא ומגנה אותה באופן גורף ומוחלט.
- אין לנהוג באלימות פיזית ומילולית כלפי כל אחת/אחד מבאות/באי ביה”ס ובכלל זה נכללת בריונות ופגיעה ברשת האינטרנט.
- במקרה של התנהגות אלימה, ביה”ס יפעיל את נוהל הטיפול בהתאם לחוזר מנכ”ל אירועי אלימות וסיכון https://apps.education.gov.il/Mankal/horaa.aspx?siduri=492
- תרבות הדיבור הינה הכרחית לקיום רב שיח בין הגורמים השונים השותפים לעשייה החינוכית ולקיום אווירה טובה ונעימה בבית ספרנו. זכותן/זכותם הטבעית של תלמידות/תלמידי ביה”ס, מורותיו/מוריו ועובדותיו/עובדיו לכבוד, נובעת מתוך החובה של כל אחת ואחד מאיתנו לכבד את הזולת.
עישון בביה”ס
- לפי החוק במדינת ישראל, חל איסור מוחלט על עישון בבית הספר ובסביבתו, וכן בכל פעילויות ביה”ס השונות.
- איסור זה חל על כל באות ובאי בית הספר, צוות ותלמידות/תלמידים.
- תלמידות/תלמידים שימצאו מעשנות/מעשנים, ייענשו בכל חומרת הדין עפ”י הנחיות חוזר מנכ”ל.
הופעה ותלבושת
- בית ספר כמוסד חינוכי המכבד את עצמו ואת מבקריו דורש מהבאות/הבאים בשעריו להקפיד על לבוש הולם. בבית הספר נהוגה תלבושת אחידה המחייבת את כל תלמידות/תלמידי בית הספר בעת שהותן/שהותם במתחם ביה”ס ו/או בכל פעילות מטעמו.
- בימי שישי יונהג בבית ספרנו יום “שישי חופשי”, בו ניתן להגיע לבית הספר ללא חולצת תלבושת אחידה. אך יש להקפיד על קוד לבוש ההולם מוסד חינוכי.
תלבושת אחידה הינה:
- חולצת טריקו קצרה עליה מוטבע סמל בית הספר בחזית החולצה. החולצה חייבת לכסות את קו המכנסיים. חל איסור על לבוש של חולצות גזורות או חושפניות.
- בתלבושת הקיץ: מכנסיים (לבנות ולבנים), ללא מכנסונים.
- בתלבושת החורף: התלמידות והתלמידים רשאים ללבוש מיזע (סווטשרט) אשר חייב להיות בצבע אחיד/ סריג פתוח או סריג סגור בצבע אחיד/ ז’קט/מעיל.
- בשיעורי חינוך גופני יש להופיע בתלבושת ספורט הכוללת נעלי ספורט, מכנסי ספורט וחולצת ספורט. בחורף אימונית מעל חולצת ספורט.
הופעה נאותה:
- יש להגיע לבית הספר בתספורת נאותה.
- בערבי חג ומועד, ביום הזיכרון ליצחק רבין ז”ל, ביום הזיכרון לשואה ולגבורה וביום הזיכרון לחללי צה”ל, יש להופיע בחולצה לבנה.
- חל איסור להגיע לבית הספר עם כפכפי גומי ונעליים לא סגורות מאחור.
תלמידה/תלמיד ללא תלבושת אחידה וללא הופעה נאותה:
- תלמידה/תלמיד אשר יופיעו לבית הספר או לפעילות מטעם בית הספר ללא תלבושת, תוזהר/יוזהר בפעם הראשונה, תזומן/יזומן לשיחה עם המחנכת/מחנך בפעם השנייה, תזומן/יזומן לבירור עם רכזת/רכז השכבה בפעם השלישית, ומהפעם הרביעית ללא תלבושת תושהה/יושהה מביה”ס והוריה/הוריו יזומנו לבירור.
- כל הופעה שאינה הולמת את תקנון בית הספר, תגרור ציון אירוע משמעתי.
- במקרה של ריבוי מקרי הופעה בתלבושת שאינה הולמת, יורד ציון בהתנהגות.
- במידה והתלמידה/תלמיד ימשיכו להופיע לביה”ס ללא תלבושת הולמת, יינקטו צעדי ענישה בהתאם לחוזר מנכ”ל.
נוכחות תלמידות/תלמידים בבית הספר
- נוכחות סדירה בשעורים היא תנאי בסיסי להתנהלות תקינה של התלמיד/ה, להצלחתו/ה בלימודים ולהישגיו/יה. הנוכחות הינה מרכיב בהערכת הלמידה. היעדרויות רבות בלתי מוצדקות פוגעות בציוניה/ציוניו של התלמידה/התלמיד. כלל זה חל גם על ההשתתפות בשיעורים מקוונים ובשיעורים פרטניים.
- על פי הוראות משרד החינוך אין להתיר נסיעה לצורך חופשות משפחתיות בזמן ימי הלימודים.
- בבית הספר נהוגה “שיטת המנות” לפיה ציוניה/ציוניו של התלמידה/תלמיד מורכבים משני מדדים:
- הישגים לימודיים – ציוני מבחנים, בחנים, חלופות הערכה, הכנת שיעורי בית.
- נוכחות סדירה בשעורים – המורה תמנה/ימנה את מספר ההיעדרויות הבלתי מוצדקות ותשקלל/ישקלל אותן בכל מקצוע בנפרד.
- בהתאם לשקלול המנות יורד ציון במקצוע בשל היעדרות שאינה מוצדקת.
- על התלמידות/תלמידים להקפיד על ביקור סדיר ונוכחות מלאה בכל השיעורים בכיתה ובשיעורים הפרטניים אליהן/ם שובצו או זומנו.
- חל איסור מוחלט לעזוב את שטח ביה”ס במשך יום הלימודים כולל בהפסקה, להוציא מקרים המפורטים בסעיף שחרורים.
- השתתפות התלמידות/תלמידים בכל פעילות בית ספרית/כיתתית בין כותלי ביה”ס או מחוצה לו, הינה חובה.
- נוכחות סדירה בבית הספר משפיעה גם על הערכת ההתנהגות.
היעדרויות מימי לימודים:
- תלמידה/תלמיד שנעדרים מביה”ס חייבים להביא אישור מתאים עם חזרתן/ם ללימודים ולהציגו בפני המחנכת/מחנך והמורות/המורים של המקצוע הנלמד.
- במקרה של היעדרות של יום עד שלושה ימים – רשאית/רשאי התלמידה/התלמיד להביא אישור הורים.
- על היעדרות של ארבעה ימים ומעלה חובה להביא אישור רפואי בלבד.
- מילוי תפקיד או השתתפות בפעילות מטעם ביה”ס, הינה היעדרות מוצדקת שאינה נכללת במניין ההיעדרויות לצורך חישוב ציון נוכחות.
היעדרויות משיעורים בודדים:
- באחריות התלמידה/תלמיד להציג אישור למחנכת/למחנך הכיתה ולמורות/למורים של המקצוע ממנו נעדרו.
- מורי המקצוע אחראיות/אחראים על מעקב נוכחות התלמידות והתלמידים בשיעורים. כאשר התלמידה/התלמיד הציגו אישור תקף על היעדרותם, האישור יסומן כמוצדק בסמארט סקול.
היעדרות לפני בחינה:
- תלמידה/תלמיד שנעדרת/נעדר בשעות שלפני השיעור בו מתקיימת הבחינה, לא יבחנו, אלא אם אושרה היעדרותה/היעדרותו על ידי מחנכת/מחנך הכיתה /רכזת/רכז השכבה, או על ידי אישור רפואי בלבד.
שחרור מבית הספר:
- שחרור מסיבות משפחתיות או כל שחרור אחר הידוע מראש, יתואם בכתב עם מחנכת/מחנך הכיתה או רכזת/רכז השכבה.
- שחרור במהלך יום הלימודים, יאושר על ידי מחנכת/מחנך הכיתה או רכזת/רכז השכבה או נציגה/נציג ההנהלה בתיאום עם ההורים.
איחורים:
- ההגעה בזמן לכל שיעור חשובה על מנת לאפשר למידה. כל איחור יהווה הפרה של מהלכו התקין של השיעור.
- תלמידה/תלמיד שיגיעו לשיעור לאחר שהמורה נכנס לכיתה יחשבו כמאחרת/מאחר.
- המתנה למורה מחוץ לכתה לאחר הצלצול, תרשם כאיחור.
- כניסה לשיעור לאחר 16 דקות ומעלה, ללא אישור מחברת/חבר צוות, תרשם כחיסור לא מוצדק ולא כאיחור.
- על המורה להכניס כל תלמידה/תלמיד שמאחרים לשיעור.
- שלושה איחורים לתלמידה/לתלמיד – תתקיים שיחה עם המורה המקצועית/מקצועי ובתיאום עם מחנכת/מחנך הכיתה, התלמידה/תלמיד יגיעו כשעה לפני תחילת הלימודים או יישארו כשעה לאחר שעות הלימודים. תלמידה/תלמיד שאיחוריה/איחוריו חוזרים ונשנים, ההורים יזומנו לביה”ס שיחה עמם תתועד בתיק האישי. ריבוי איחורים יגרור הורדת ציון בהתנהגות בתעודה והמשך טיפול משמעתי עפ”י חוזר מנכ”ל.
נוהל קיום שיעור
- זמן השיעור 45 דקות.
- עם הצלצול יכנסו התלמידות והתלמידים לכיתה וימתינו למורה.
- התלמידות/תלמידים מחויבים להתנהגות נאותה ומכבדת בכל השיעורים.
- תלמידה/תלמיד שיפריעו למהלכו התקין של השיעור, ירשמו על הפרעה באמצעות המורה (בסמארט סקול).
- על התלמידה/תלמיד חלה חובה להשלים את החומר שנלמד בשיעור ממנו נעדרו.
- תלמידה/תלמיד רשאים לערער על רישום בסמארט סקול לאחר תום השיעור, בפנייה אל מורות/מורי המקצוע ואל המחנכת/מחנך.
- חל איסור מפורש לצלם או להקליט בשיעור ללא אישור המורה, עבירה על הנחיה זו הינה פגיעה בזכות לפרטיות קטינים ובעלת השלכות פליליות.
במקרים של:
- 3 הפרעות – תתקיים שיחה עם המחנכת/מחנך ואזהרה בתיק האישי.
- 4 הפרעות – ישלח מכתב להורים ותיעוד בתיק אישי.
- 5 הפרעות – הזמנת הורים, תיעוד בתיק אישי והשעיה מביה”ס.
- הפרעות חוזרות ונשנות יביאו להורדת ציון ההתנהגות וטיפול משמעתי עפ”י חוזר מנכ”ל.
- במקרה שבו מורה לא הופיעה/הופיע לכיתה, לאחר 15 דקות נציגת/נציג הכיתה יפנו אל מחנכת/מחנך הכיתה/ רכזת/רכז השכבה/ רכזת/רכז מערכת לקבלת הנחיות.
הערכת הלמידה
- בתחילת השנה תציג/יציג המורה בפני התלמידות והתלמידים את מטרות הלמידה, תכנית הלימודים, ציפיותיה/ציפיותיו מהתלמידות והתלמידים, ואת מרכיבי ההערכה השנתית.
- תלמידאות מתייחסת להשתתפות פעילה בשיעורים תוך הבאת כל הציוד הלימודי הנדרש, הקשבה, כתיבת החומר הנלמד, עבודה עצמית עפ”י הוראת המורה וללא הפרעה בשום דרך למהלכו התקין של השיעור.
- לא ניתן לשנות מקצוע לימודי או מגמת לימוד ללא אישור של מנהלת/מנהל פדגוגים.
מבחנים:
- לוח מבחנים יפורסם מראש בלוח האירועים של בית הספר, לפי שכבות הלימוד.
- לוח המבחנים יפורסם לפחות שבועיים לפני מועד המבחן הראשון.
- אין לשנות את לוח המבחנים ללא אישור של רכזת/רכז השכבה.
- חומר הבחינה יימסר לתלמידות ולתלמידים לא יאוחר משבוע לפני מועד המבחן.
- לא תתקיימנה יותר משלוש בחינות בשבוע.
- מבנה המבחן: המבחן יוגש מודפס לתלמידות ולתלמידים. לכל סעיף ושאלה יינתן ניקוד מפורט.
- תלמידה/תלמיד שנחשדו בפגיעה בטוהר הבחינות יקבלו התראה וימשיכו לכתוב את המבחן עד סופו. פסילתו של המבחן תישקל רק לאחר סיומו ובתום בירור העניין.
- תלמידה/תלמיד שעברו על טוהר הבחינות באופן ברור ומובהק, מבחנה/מבחנו ייפסלו באופן מיידי.
- מבחנים יוחזרו עד שלושה שבועות מיום כתיבתם.
- המבחנים יוחזרו מתוקנים לפי מפתח של נקודות והערות מנומקות של המורה. המבחנים יוחזרו באופן אישי לתלמידה/לתלמיד. מורות/מורים לא יקריאו בפני הכיתה את ציוני התלמידות והתלמידים, ולא יחזירו את המבחנים לפי סדר עולה/יורד של ציונים.
- תלמידה/תלמיד הזכאים להתאמות בבחינות, יקבלו את ההתאמות לאחר אישור מוועדת התאמות של משרד החינוך.
- זכות ערעור – תלמידה/תלמיד המבקשים לערער על ציון המבחן, יוכלו לעשות זאת עד שבוע מיום החזרת המבחן. הערעור יוגש בכתב למורות/למורי המקצוע, עם העתק למחנכת/מחנך הכיתה ולרכזת/רכז המקצוע.
- ערעור על ציון הגשה לבגרות יוגש בכתב על גבי טופס ייעודי המצוי במזכירות בית הספר ויופנה אל מנהלת/ מנהל פדגוגים ואל רכזת/רכז המקצוע.
- המורה רשאית/רשאי לקיים בוחן מבלי להודיע על כך מראש לכתה או לתת חומר מקדים. היקף החומר לבוחן – עד שלושה שיעורים אחרונים לפני ביצוע הבוחן.
- בוחן ביום של מבחן יתאפשר רק לאחר אישור מראש של רכזת/רכז השכבה.
מבחנים במועד ב’ ומבחנים חוזרים:
- מבחן במועד ב’ הוא מבחן המחליף מבחן שהתקיים במסגרת לוח המבחנים המקורי.
- כל תלמידה/תלמיד רשאים לגשת לשני מבחנים בתקופה בה מתקיימים מועדי ב’ בבית הספר (לקראת סיום המחצית).
- במקרה שבו 25% מהכיתה נכשלו, המורה מחויבת/מחויב לערוך מבחן חוזר לכל הכיתה.
- הציון הגבוה מבין שני המבחנים (מועד ראשון או מועד שני), הוא הציון שיחשב כציון סופי.
- במקרה של ציון במועד ב’ נמוך משמעותית מהמועד הראשון (יותר מעשרים נקודות); המורה רשאית/רשאי לקחת בחשבון גם את הציון של המועד השני.
ציוני מחצית השנה וציונים שנתיים:
- ציון תקופתי מורכב משקלול אירועי ההערכה ונוכחות בכיתה לפי שיטת המנות.
- לכל תלמידה/תלמיד זכות לערער על הציון שניתן לה/ו בתעודה. התלמידה/התלמיד יערערו על גבי טופס ערעור מתאים אותו ניתן לקבל במזכירות ביה”ס. טופס זה יוגש למזכירות, ותשובה תינתן לתלמידה/לתלמיד עד שבועיים מהגשת הערעור.
ציוני הגשה לבגרות ולמתכונות:
- מורה המגישה/מגיש כיתה לבחינת הבגרות תודיע/יודיע בתחילת השנה כיצד יחושב הציון השנתי.
- מבחן המתכונת יוחזר מתוקן לתלמידות ולתלמידים, לא יאוחר משבוע לפני הבגרות.
- על המורה להחזיר לתלמידות ולתלמידים את מבחני המתכונת תוך כדי מפגש ייעודי לצורך תיקון המתכונת והסברים.
- ציוני ההגשה לבגרות יפורסמו לתלמידות/לתלמידים בסמארט סקול, לא יאוחר מחמישה ימים לפני מועד הבגרות.
- לתלמידה/לתלמיד יש זכות לערער על הציון הניתן ע”ג טופס ערעור בית ספרי עם נימוק.
- המורה המקצועית/מקצועי יענו וינמקו את הטיעונים למתן הציון, ויגישו את הטיעונים לרכזת/רכז המקצוע.
- רכזת/רכז המקצוע יעבירו את תוצאות הערעורים למנהלת/מנהל הפדגוגים לצורך אישור.
- רק לאחר אישור המועצה הפדגוגית המצומצמת, יפורסמו תוצאות הערעור לתלמידה/לתלמיד.
- מועדי בחינות המתכונת ומועדי בחינות הבגרות יפורסמו באתר ביה”ס.
- כל שימוש באמצעי קצה, בעל חיבור לרשת (טלפון נייד, שעון חכם, מחשב וכו’) בזמן השיעור ובזמן בחינות יעשה בהתאם להנחיות המורה בלבד.
- את הטלפון יש להשאיר בתיק/בלוקר כשהוא במצב כבוי. אין להציבו בשום אופן על השולחן בכיתה, ללא הוראה מפורשת מהמורה.
- השימוש במכשיר סלולארי במהלך פעילות מחוץ לביה”ס ייעשה רק בזמן שהוגדר על ידי הצוות לכך.
- צילום והקלטה בזמן שיעור או הפסקה באמצעות הטלפון הנייד אסור בהחלט. צילום במהלך פעילות מחוץ לביה”ס, ייעשה בהתאם להוראות הצוות ובתנאי שלא יפגע בצנעת הפרט של המצולם.
למידה באמצעות מחשבים ניידים:
- על התלמידה/תלמיד להביא לבית הספר מחשב אישי טעון בכל יום לימודים.
- על פי הנחיות בטיחות קרינה נאסר להטעין את המכשיר האישי בכיתה.
- שימוש במחשב הנייד יעשה רק עפ”י הנחיות המורה.
- אין להתכתב בתוכנות מסרים בזמן השיעור.
- האחריות לתקינות המכשיר האישי הינה על התלמידה/תלמיד בלבד.
- בתום יום הלימודים, על התלמידה/תלמיד להחזיר את המכשיר האישי לביתם.
- ביה”ס איננו אחראי במקרה של גניבה, אובדן או נזק כלשהו, הנגרם למחשב הנייד.
שמירה על ציוד וניקיון ביה”ס
- זכותן/זכותם של כל באי ביה”ס לשהות בסביבה נקיה ומכבדת. על כן, חובה לשמור על ניקיון הכיתה, המסדרונות וכל חדרי הכיתות.
- יש לשמור על הניקיון גם בחצרות ביה”ס.
- יש להשליך אשפה אך ורק בפחים.
- שמירה על ניקיון הכיתה ותקינות המתקנים בה, באחריות כיתת האם הלומדת בה.
- ככלל מבנה ביה”ס מרושת במצלמות בפנים ובחוץ. כל פגיעה ברכוש בית הספר לרבות גרפיטי וונדליזם – כל מעשה ונדליזם, השחתת ציבור ציבורי, ריסוס כתובות גרפיטי או פגיעה בציוד תטופל בחומרה רבה בהתאם לחוזר מנכ”ל אקלים חינוכי מיטבי: https://apps.education.gov.il/Mankal/horaa.aspx?siduri=492
אופניים
- תלמידות/תלמידים שטרם מלאו להן/להם 16 אינן/ם רשאים לרכב על אופניים חשמליים עפ”י החוק במדינת ישראל.
- לא תתאפשר הכנסת אופניים או אופניים חשמליים לחצר ביה”ס לתלמידות ולתלמידים אשר רוכבות/רוכבים ללא קסדה.
- יש לקשור את האופניים למתקן בשטח המיועד לכך בלבד.
- אין לקשור אופניים לאופניים של הזולת. במקרה כזה, השרשרת הקושרת תחתך על מנת לשחרר את האופניים.
- ביה”ס אינו אחראי בשום צורה שהיא לאבדן/ נזק/ גניבה של אופניים או חלקים מהם.
התנהגות תלמידים מחוץ לביה”ס
- כל תלמידה/תלמיד נדרשים להתנהג במקום ציבורי (אוטובוס, רחוב, מוסד ציבורי) בנימוס, בהתחשבות כלפי הזולת ולשמור על רכוש הכלל ועל ניקיונו.
- תלונה בפני הנהלת ביה”ס על התנהגות בלתי הולמת של תלמידה/תלמיד במקום ציבורי, תטופל בהתאם לתקנון ביה”ס תוך שיתופם של גופים חיצוניים שיטפלו באירוע מעין זה.
לסיכום
- תקנון זה נכתב ע”י וועדת תקנון בשיתוף פעולה מלא בין צוות ההנהלה, המורות והמורים, וועד הורי בית הספר ומועצת התלמידים.
- יש לכבדו ולקיימו כלשונו לטובת כל באות ובאי בית הספר.
- אי ידיעתו של תקנון זה אינה פוטרת מאחריות.